Mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla
8.–10. 7. 2016, Žďár nad Sázavou

Co vás čeká na KoresponDance 2016

Jean Gaudin (FR), Sébastien Fournier (FR) / Marie Goeminne (BEL) / Still House – Dan Canham (UK) / Compagny Ultimomomento – João Paulo Santos (PRT) / E7KA – Eva Klimáčková (SK/FR) / Physical Momentum Project Company – Francisco Córdova Azuela (MEX/ESP) / Arrangement Provisoire – Jordi Galí (SP) / Dominique Boivin (FR), Pierre Nadaud (FR/CZ) / Robbie Synge (UK).

Třídenní mezinárodní festival současného tance a pohybového divadla na Zámku Žďár nad Sázavou a ve městě Žďár. Festival se dlouhodobě snaží vytvořit ze Žďáru nad Sázavou významné kulturní centrum regionu Vysočina, které může návštěvníkům nabídnout nejen unikátní historické dědictví, ale i velmi současný kulturní program přístupný pro celou rodinu. Součástí festivalu je vedle tanečních a pohybových představení i řada aktivit pro děti a jejich rodiče, site specific performancí, či kreativní příměstský tábor pro děti, jehož výsledky budou na festivalu KoresponDance k vidění.
Letos je hlavním tématem festivalu propojení tance a scénografie, a to s podporou genia loci místa proslaveného barokní architekturou Jana Blažeje Santiniho – Aichla. Nedílnou součástí festivalu je spolupráce s místními umělci a obyvateli Žďáru, kteří zatím neměli s uměním moc zkušeností. Mají tak příležitost sejít se s tanečními profesionály, společně tvořit a sblížit se s tanečním světem nejen jako diváci.
Festival probíhá v partnerství se Zámkem Žďár. Organizátorem festivalu je Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA., jehož cílem je podpořit v České republice rozvoj profesionálního současného tance v mezinárodním kontextu.

Video KoresponDance 2016

Festivalové aktuality

Přípravy 4. ročníku festivalu od 8. do 10. 7. 2016 jsou v plném proudu. Brzy budete moci objevit nový web s plným a bohatým programem. Zatím si můžete prohlédnout několik fotografií z představení letošních umělců, abyste se měli na co těšit ;-)


ContigoLost Box30 Cecil StreetThe Perception OffPostskriptumDouglas

Rozhovor: Marie Kinsky, ředitelka festivalu KoresponDance

Proč letos zvete diváky právě na téma scénografie a pohyb?
Dlouhodobě se zabýváme propojením tance s jinými obory. Spolupracujeme s galeriemi a spojujeme tanec s výtvarným uměním. Aktuálně rozvíjíme projekty, které jsou zaměřené na tanec a architekturu a scénografie je jejich součástí. Scénografie a pohyb je téma, jež hodně obohacuje pohled na tanec a výborně tak zapadá do filozofie festivalu, který diváky láká na nové pohledy na tanec. Jsme rádi, že si můžeme spolu s diváky vychutnat propojení tance s dalšími uměleckými obory, které nabízíme jako most i těm dětem a dospělým, kteří nemají moc velké zkušenosti s tancem. Právě během našeho letního festivalu ho mohou sami zažít. A to v jedinečném prostředí Žďáru nad Sázavou a žďárského zámku s jeho geniem loci. Vše, co uvádíme, je navíc jazykově bezbariérové.

Co letošní dramaturgie festivalu divákům nabízí?
Spolu s Lenkou Flory jsme se snažili program pro diváky zpřehlednit. Zveme vás na projekty, u kterých se spojili profesionální umělci s amatérskými umělci a obyvateli Žďáru, kteří zatím neměli s uměním moc zkušeností. Ti si užili příležitost sejít se s tanečními profesionály, společně tvořit a více proniknout do tanečního světa, ze kterého mohou jako tvůrci i diváci čerpat inspiraci. Na festival jsme pozvali zahraniční umělce, z nichž někteří v průběhu roku prošli naším uměleckým inkubátorem, tedy rezidenčním programem na žďárském zámku. A ráda bych diváky srdečně pozvala také na program Fillimit, což je naše nová tvůrčí platforma.

Festival je příležitostí k setkávání. Jaká další setkání si tedy diváci nemají nechat ujít?
Diváky zvu také na diskusní kulaté stoly. Jeden z nich je letos věnovaný hlavnímu tématu scénografie a tanec, další našemu dlouhodobému projektu Škola tančí. A do třetice se setkáme se slovenskou tanečnicí a choreografkou Petrou Fornayovou, která si vzala na starost i přípravu originální závěrečné festivalové party – nenechte si ji ujít! Stejně jako doporovodný program, na němž je jak prohlídka Muzea nové generace nebo procházka po stopách architeka Jana Blažeje Santiniho - Aichla, tak vystoupení místních hasičů i workshopy pro děti a dospělé.

Rozhovor: Lenka Flory, dramaturgyně zahraniční části festivalu a platformy Fillimit

Co je to projekt Fillimit a na co se díky němu mohou diváci těšit?
Fillimit je celosvětová tvůrčí platforma, která se soustředí na setkání a konfrontaci skupiny mladých českých a zahraničních choreografů a na propojení s mezinárodními partnery festivalu. Nabídli jsme jim možnost nových setkání, vzájemnou diskusi a spolupráci se zástupci mezinárodní taneční scény. Doufáme, že se nám tím podaří stimulovat průlom z často zacyklených lokálních stereotypů, které vývoj tvůrčího potenciálu zpomalí nebo znemožní. Jejich pracovní návrhy budou uvedeny na festivalu a tři z nich budou pokračovat rezidencí ve Žďáru nebo v zahraničí. Sjedou se sem lidé z Venezuely, z Mexika, ze Spojených států, z Evropy i Česka. Do budoucna bychom chtěli vytvořit spolupracující a podporující se síť režisérů a choreografů, kteří mají svůj prostor a chtějí ho otevřít pro hostování nebo umělecké rezidence.

Podle čeho jste vybírala zahraniční hosty, kteří se na festivalu představí?
Upřímnost umělecké výpovědi a osobní zaujetí jsou pro mě důležitější, než výsledná forma a estetika představení. Program jsme každý den sestavovali tak, aby postupně gradoval od komunitních projektů až k večerním představením.

Jaká je vlastně vaše vize festivalu KoresponDance?
Hlavní specifikum festivalu je určitě prostředí Žďáru, v němž se odehrává. Moje vize festivalu proto spojuje úžasné prostředí zámku a poutního kostela Jana Nepomuckého na Zelené hoře i Piláku s tím, že lidé uvidí doslova umělecké bomby a že návštěvníci budou svědky opravdové mezinárodní umělecké konfrontace.

KoresponDance na Facebooku
KoresponDance na Twitteru
KoresponDance na YouTube
KoresponDance na Instagramu
KoresponDance na Vimeo